Ajuntament de
Caldes d'Estrac
Durant la sessió plenària del passat dilluns 25 de gener, es va donar compte del període mitjà de pagament i es va parlar dels encàrrecs de gestió a l'Entitat Pública Empresarial Local Caldes XXI

Ple 25-01-21El passat dilluns 25 de gener, l’Ajuntament de Caldes d’Estrac va celebrar el primer Ple municipal ordinari de l’any de forma telemàtica, que va ser retransmès en directe a través del canal de Youtube del consistori. Seguint l’ordre del dia, en primer lloc, es va proposar l’aprovació de les actes de les darreres quatre sessions plenàries. Novament, Albert Batlle de Gent d’Estrac va demanar fer les actes d’una altra manera i recollir molt més a fons les diferents intervencions. Elisabeth Segura de Junts per Caldes es va sumar a la petició i va exposar que les actes haurien de contenir totes les aportacions i preguntes fetes durant la sessió plenària. En conseqüència, l’alcaldessa Rosa Pou va proposar trobar una manera de redactar les actes on tots els grups municipals se sentin còmodes i es va posposar la seva aprovació al proper ple municipal ordinari.

El segon punt va abordar l’aprovació de l’Ordenança Reguladora de la Gestió de Residus. L’alcaldessa Rosa Pou va explicar que molts dels punts que recull la nova norma són de sentit comú i és probable que la ciutadania ja els conegui, però que calia sustentar-los legalment, així com incloure unes sancions per penalitzar les infraccions. Pensada per l’àmbit domèstic i comercial, la nova ordenança parla dels drets i deures pel que fa a la gestió dels residus dels caldencs i les caldenques, clarifica les diferents fraccions de recollida i explica les maneres de reciclar i dipositar correctament els residus. Així mateix, tipifica diferents infraccions: lleus, greus i molt greus i les sancions que hi van relacionades. Pou va anunciar que la nova ordenança anirà acompanyada de campanyes de sensibilització ciutadana i amb la instal·lació de càmeres de videovigilància als punts més conflictius. Per últim, l’alcaldessa va exposar que la nova norma inclou el porta a porta comercial per tal de descongestionar alguns contenidors i després dels bons resultats de la prova pilot feta durant l'estiu a les guinguetes de la platja.

Albert Batlle de Gent d’Estrac va coincidir en la necessitat de tenir un reglament sobre residus al poble, que la ciutadania el conegui i sobretot que els caldencs i les caldenques el compleixin. Batlle va afegir que caldria incrementar les campanyes de sensibilització per intentar arribar a tothom i aplicar sancions per acabar amb l’incivisme. Per la seva part, Elisabeth Segura de Junts per Caldes va afirmar que compartien tot el fons de la nova ordenança, però va puntualitzar que els hagués agradat poder participar en l’elaboració de la nova norma. En nom del PSC, Joan Baró va exposar la seva total conformitat amb el contingut de la nova ordenança i va destacar la necessitat de penalitzar els comportaments incívics, puntualitzant que la nova norma no tenia cap afany recaptatori. En aquest sentit, l’Ordenança Reguladora de la Gestió de Residus va ser aprovada per unanimitat.

Tot seguit, el regidor d’Hisenda, Òscar Baró, va donar compte del període mitjà de pagament. Donat que no s’havia fet mai amb anterioritat, Baró va compartir les dades de tots els trimestres del 2020: el primer trimestre va ser de 71,12 dies; el segon trimestre va ser de 69,01 dies; el tercer trimestre va ser de 102,97 dies i el quart trimestre va ser de 81,52 dies. Baró va valorar les dades i va explicar que aquest augment del període mitjà de pagament (durant els anys 2018 i 2019 girava al voltant dels trenta dies, com estableix la llei) era conseqüència principalment de les imprevisibles situacions d’excepcionalitat viscudes durant el 2020 a causa de la pandèmia. Baró va finalitzar explicant que l’Àrea d’Hisenda treballa per reduir-lo i situar-lo als nivells corresponents.

El quart punt de l’ordre del dia va ser l’aprovació dels encàrrecs de gestió a l’Entitat Pública Empresarial Local (EPEL) Caldes XXI. En concret, es va abordar la cessió de la gestió dels serveis esportius i la gestió del servei de balneari talassoteràpia. El regidor d’Urbanisme, Miquel González, va destacar el fet d’aprofitar una eina com és l’empresa pública Caldes XXI, que actualment ja està gestionant les plaques fotovoltaiques, per portar a terme el projecte. Per la seva part, el regidor d’Hisenda, Òscar Baró, va afegir que des de l’Ajuntament s’havia fet una previsió de despeses, però que l’EPEL serà l’encarregada, un cop rebuda l’encomana de gestió, d’ajustar els imports.

Albert Batlle de Gent d’Estrac va valorar que la memòria sobre el projecte era inconcreta i que estava poc detallada i explicada. Batlle també va ressaltar que l’informe contemplava unes despeses d’uns 90.000 euros per mantenir els dos locals tancats a l’espera de decidir què fer amb els espais. Batlle va afegir que era un problema molt greu que l’Ajuntament encara es trobés en aquest punt i va demanar més transparència per part del consistori. Per la seva part, Joaquim Arnó de Junts per Caldes va començar dient que subscrivia una gran part de les aportacions fetes per Gent d’Estrac. Arnó va ressaltar que, tot i que la memòria havia estat rectificada després de les comissions informatives, encara contenia errors tècnics importants i va qüestionar si ara era el moment de gastar 90.000 euros tenint en compte el període mitjà de pagament del consistori.

El regidor d’Hisenda, Òscar Baró, va començar el seu torn de resposta especificant que l’encomana de gestió que s’estava valorant era encarregar a l’EPEL que fes una posada a punt d’ambdues instal·lacions gestionant les inversions i els treballs de manteniment que siguin necessaris perquè quan la situació ho permeti es puguin obrir els dos espais al públic. Baró va recordar que els 90.000 euros són una previsió o orientació i que serà l’EPEL qui concreti els imports exactes. A continuació, el regidor d’Urbanisme, Miquel González, va explicar que hi ha setze informes que avalen l’encomana de gestió dels dos espais. González també va respondre a Junts per Caldes que l’equip de govern sí considerava un servei essencial el pavelló esportiu i, per aquest motiu, es treballava en la seva posada a punt. Per últim, González va recordar dos objectius municipals: fomentar la pràctica esportiva i aconseguir que la gestió de la zona esportiva tingui un cost de zero euros a l’Ajuntament.

Consultant la llei, el secretari interventor va recomanar esmenar els errors tècnics dels informes i tornar a portar-ho a aprovació en una nova sessió plenària. Seguint aquestes indicacions, es va acordar deixar el punt sobre la taula i posposar la seva aprovació al proper ple municipal.

PRECS I PREGUNTES

L’apartat de precs i preguntes va començar amb les preguntes de Gent d’Estrac. Albert Batlle va sol·licitar informació sobre el retorn de la part proporcional dels cànons pels mesos d'inactivitat a causa de la pandèmia, sobre la situació actual del Centre d’Atenció Primària, sobre el mal estat del sector de la part de dalt del Parc Can Muntanyà i sobre la renovació dels carnets del bus urbà.

Per la seva part, Joaquim Arnó de Junts per Caldes va voler saber més sobre els requisits tècnics del Departament de Salut per a l’espai que ha d’acollir el Centre d’Atenció Primària i sobre si l’Ajuntament s’havia acollit a les reduccions del cànon de costes per a les concessionàries de les platges aprovat pel Ministeri. Arnó també va demanar que es donés resposta a set peticions pendents del seu grup municipal entrades al registre de l’Ajuntament. Així mateix, Elisabeth Segura de Junts per Caldes va preguntar pel mal funcionament de les càmeres de videovigilància de la zona alta del carrer Fornaca i del cementiri municipal i va demanar la instal·lació dels reductors de velocitat a l’entrada nord del carrer Fornaca.

Escolta el ple:

Informació publicada el 27 de gener de 2021